رونمایی از کتاب بسیجی شهیدبه مثابه انسان آرمانی

چاپلینک ثابت
نوع همایش: 
نقد و بررسی و رونمایی کتاب

تاریخ برگزاری

6
دی
1394
محل برگزاری: 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس- ساختمان ظفر
خلاصه همایش: 

دکتر اردستانی: «بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی» طرح مسئله کلیدی راجع به بسیج است که اهمیت بسیج را در یک دورنما نشان می‌دهد. این کتاب اولین اثر درخور در جمهوری اسلامی در باب بسیج است.

سردار نقدی: باید این ظرفیت عظیم اخلاص بسیج را قدر دانست و یکی از قدردانی‌ها اشاعۀ این تفکر است. انشاءالله این کتاب بتواند کمکی برای اشاعۀ این اخلاص باشد.

شرح همایش

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع، کتاب «بسیجی شهید به‌ مثابه انسان آرمانی ایرانی» نوشتۀ سید جواد طاهایی، صبح امروز با سخنرانی سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، و دکتر اردستانی، مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در سالن همایش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد.

 

ظهور بسیج حاصل رنج سه قرن سلطه و استبداد بر جامعه ایران

در ابتدای این مراسم، دکتر اردستانی مسئول مرکز به ایراد سخنرانی در خصوص نقش بسیج در انقلاب و دفاع مقدس پرداخته و دلایل نگارش این کتاب را توضیح داد.

وی در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت:

«بسیج و مردم درهم‌تنیده هستند و ظهور بسیج در فرهنگ سیاسی و مشارکت سیاسی و اجتماعی ایران بازتاب رنج سه قرن استبداد و سلطه بر جامعه و سرزمین ایران بوده است.

با انقلاب اسلامی 22 بهمن 1357 مردم از چنبره سلطه و استبداد رها شدند و نقش محوری برای سرنوشت اجتماعی و سیاسی خود را به دست گرفتند. در منطقه زندگی ما، در محیط پیرامون و هم‌جوار ایران، ظرف قرون متمادی اولین ملتی که سرنوشت خود را با انقلاب 57 به دست گرفت، ملت ایران است و برای استقلال سیاسی تاوان سنگینی را در 35 سال گذشته به‌خصوص در دهۀ اول و جنگ تحمیلی داده است.»

 

امام خمینی (ره) الگوی تکیه بر مردم را جایگزین مبارزه مسلحانه کرد

دکتر اردستانی برای بررسی نقش بسیج دفاع مقدس، گریزی به مبارزات انقلابی مردم و الگوی مبارزه آن‌ها و نقش امام (ره) در این مبارزه زده و یادآور شد:

«برای بررسی نقش بسیج یا مردم در دوران دفاع مقدس باید کمی به عقب برگشت. در انقلاب ایران مردم محور مبارزات بودند درحالی‌که مبارزه مسلحانه الگوی انقلاب در منطقۀ آمریکای لاتین بود. در دهۀ 60 میلادی در عرصه بین‌المللی بعد از مارکسیسم، مائوئیسم پرچم‌دار مبارزه و انقلاب بود، و مبارزه مسلحانه در حدودی از آفریقا و بیشتر در منطقۀ آمریکای لاتین این الگو رواج داشت.

الگوی مبارزه علیه استبداد مبارزه مسلحانه با محوریت احزاب سیاسی بود. مردم به معنای توده و عام محور نبودند. همان الگو را در مورد سازمان آزادی‌بخش فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی مشاهده می‌کنید. و همان الگو وارد ایران شد. جریان‌های چپ و شبه چپ مثل سازمان مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی خلق، و همچنین برخی جریان‌ها با گرایش اسلامی مثل حزب ملل اسلامی و بعضاً گروه‌های هفت‌گانه که بعداً در سال 1358 سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند. مثل گروه منصورون، امت واحده، فلاح و ... تا حدودی مبارزه مسلحانه داشتند، اما هیچ کدامشان در تاریخ ایران به نتیجه نرسیدند و امام راه جدیدی را در انقلاب پیشه کرد. امام مردم را جایگزین نخبگان و راهپیمایی و کلام را جایگزین مبارزه مسلحانه کردند و انقلاب در ایران به پیروزی رسید.

برای مبارزه مسلحانه رهبران مجاهدین خلق در نجف پیش امام رفتند. بیش از 4 جلسه با امام صحبت کردند. امام در آخر فقط به یک جمله اکتفا کردند: «باید مردم آگاه شوند.» امام موافق مبارزه مسلحانه علیه رژیم نبودند. کما اینکه در مبارزه مسلحانه علیه رژیم کار به تجزیه‌وتحلیل آن در رسانه‌های رژیم تحت عنوان ارتجاع سیاه و مارکسیسم اسلامی رسید.»

 

نقش امنیتی بسیج در دو سال اول انقلاب

مسئول مرکز اسناد، بسیج را دارای کارکرد امنیتی در دو سال نخست انقلاب نیز دانسته و اظهار کرد:

«انقلاب در ایران پیروز شد و مردم وارد حوزۀ اجتماعی و مشارکت سیاسی و اجتماعی شدند. نظام نوظهور در ایران قبل از جنگ در سال‌های 1359-1358 درگیر مسائل امنیتی داخلی بود. حتی این بحران تا مهر سال 1360 هم ادامه پیدا کرد. اوج درگیری‌های داخلی در ایران در بخش داخل کشور (تهران) بخصوص خرداد در خرداد سال 60 است و از سال 58 تا نیمه 59 اوج درگیری‌ها در کردستان به‌صورت جنگ مسلحانه است. در تمامی این مراحل بسیج و نقش مردم در برقراری امنیت و حفظ نظام نوظهور حاصل از انقلاب، محوری و مهم است. در این سال‌ها در واقع کشور با خلأ سازمان‌های امنیتی مواجه است و مردم در تمام کشور نقش امنیتی را با تمام کم‌وکاستی‌های آن، هزینه‌ها، و خارج از سازوکار سازمانی پر می‌کنند و محوریت مردم در تمام بحران‌های امنیتی داخلی برجسته و مشخص است. در این زمان سپاه را هم باوجوداینکه یک سازمان می‌دانیم نمی‌توانیم خارج از مردم و بسیج تلقی کنیم.»

 

تجاوز عراق و تکمیل نقش بسیج در روند انقلاب

اردستانی ضمن یادآوری نقش بسیج در برقراری امنیت پس از انقلاب در جامعۀ ایران، نقش مهم و تکمیلی بسیج را پس از تجاوز عراق به ایران دانست. به اعتقاد وی این مقاومت‌های مردمی بود که عراق را در پیشروی بیشتر با ناکامی مواجه کرده و مانع سقوط شهرهای مهم شد:

 

«با شروع تجاوز عراق در سال 1359 نقش مکمل را مردم و بسیج ایفا می‌کنند. عراق از تنگۀ باویسی در شمال قصر شیرین تا سرپل ذهاب تا گیلان غرب، مهران، چنگوله، دهلران، فکه، چزابه به سمت دهلاویه و هویزه و تا ایستگاه حسینیه و به سمت آبادان و خرمشهر ایران را مورد تجاوز قرار داد و وارد خاک ایران شد. هر جا در داخل محیط‌های سرزمینی که محل حضور نیروهای مسلح است، عراق داخل آمده و پیشروی کرده است. مثلاً از فکه 80 کیلومتر پیشروی کرد، از محور طلائیه نیز تا پادگان حمید و 20 کیلومتری اهواز (یعنی عمق بیش از 20 کیلومتری داخل خاک ایران) جلو آمد. در شلمچه تا حسینیه حدود 15 کیلومتر داخل آمده است. اما هر جا به شهر رسیده و نقش مردم بوده درگیری سنگین بوده و مقاومت بالایی از طرف مردم وجود داشته و تلفات عراق بالا رفته و دستاوردهای کمی را کسب کرده است.

 

مردم یعنی بسیج. در گیلان غرب عراق داخل شهر آمد و مردم درگیر شدند و خانمی به نام فرنگیس نقش مهمی را ایفا کرد و چند سرباز عراقی را کشت، اکنون مجسمه وی در شهر نصب شده است. در پی آن عراقی‌ها مجبور می‌شوند در ارتفاعات مشرف بر گیلان غرب مستقر شوند.

 

در همۀ درگیری‌های چزابه، بستان، سوسنگرد و ... می‌توان توضیح داد که مردم چگونه درگیر بودند. سوسنگرد و خرمشهر اوج این درگیری‌ها بود. در سوسنگرد پشت خانه مردم، تانک عراقی مستقر بود. تصور عراق این بود که می‌تواند سه‌روزه خرمشهر را تصرف کند، اما بعد از 34 روز فقط توانست قسمت غربی خرمشهر را تصرف کند. درگیری بسیار سنگینی که همه مردم ایران دست‌به‌دست خرمشهری‌ها و آبادانی‌ها در حال جنگ با دشمن متجاوز بودند. این نقش‌های بسیج همه نیازمند پژوهش است که انجام نشده است.»

 

دکتر اردستانی با اشاره به راهبرد بنی‌صدر و بها ندادن وی به بسیج و سپاه، وارد شدن مردم در صحنۀ جنگ را مهم‌ترین عامل کسب پیروزی‌های بزرگ خواند:

 

«در دورۀ تجاوز عراق و مقاومت مردم در مقابل این تجاوز برگ زرین جدیدی در تاریخ انقلاب و تاریخ ملی ایران رقم خورده است. بنی‌صدر به‌عنوان فرمانده کل قوا برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، از 23 مهر 59 تا 20 دی 59 چهار عملیات در محورهای غرب دزفول، هویزه، و دو عملیات در محور جاده ماهشهر-آبادان انجام داد. در این عملیات‌ها راهبرد انقلاب و مقاومت کنار گذاشته شد و راهبرد جدیدی اتخاذ شد. مردم به‌عنوان باانگیزه‌ترین نیروهایی که کلیه خلأها را جبران کردند و در پدید آوردن انقلاب، در پیروزی انقلاب، در حفظ امنیت بعد از انقلاب نقش اساسی ایفا کردند، در مقابله با تجاوز عراق کنار گذاشته شدند و بنی‌صدر صرفاً به ارتش کلاسیک اتکا کرد و بسیج، مردم و سپاه را کنار گذاشت. چهار عملیات شکست خورد و جنگ در بن‌بست و بحران فرو رفت. ارتش عراق خیلی راحت می‌توانست با ارتش ایران بجنگد، چون الگوهای مشترک بین این دو ارتش وجود دارد. رفتارهای قابل پیش‌بینی برای هم دارند، مانند حمله در جاده. اما وقتی نیروهای مردمی بخواهند حمله کنند متفاوت عمل می‌کنند. مثلاً از جاهایی حمله می‌کنند که قابل پیش‌بینی نیست و یا از نقاط غیرممکن حمله می‌کنند. بنابراین بسیج و سپاه در سال اول جنگ ایفای نقش نمی‌کنند. لذا با حذف بسیج و مردم اولین سنت سیئه در الگوهای دفاعی کشور گذاشته شد و با حذف بسیج، شکست‌های پیاپی حاصل می‌شود و جنگ در بحران فرو می‌رود.

 

از 20 دی 59 جنگ وارد فاز جدیدی می‌شود. بنی‌صدر از جبهه به تهران مراجعت می‌کند، وارد فاز سیاسی شده و کشور را به هم می‌ریزد. به‌تدریج دوباره نیروهای مردمی نخست در قالب عملیات‌های محدود و در شکل‌گیری محورها وارد جنگ می‌شوند. حدود 25 عملیات محدود از اسفند 59 تا شهریور 60 با نقش نیروهای مردمی و سپاه و بعضاً با کمک ارتش در جبهه‌ها به وجود می‌آید. در این دوره مهم‌ترین عملیاتی که انجام می‌شود، عملیات فرماندهی کل قوا است که در محور دارخوین سه کیلومتر پیشروی صورت می‌گیرد که نسبت به آن زمان خیلی زیاد است. زیرا یک تک موفق علیه ارتش عراق نمی‌شد انجام داد، این عملیات ارتش عراق را در چند محور عقب می‌زند.

 

پس از بنی‌صدر به‌تدریج سپاه محور می‌شود و مردم را وسط می‌آورد. بسیج از اینجا دوباره همان نقشی که انقلاب، امنیت و مقابله با تجاوز داشت را به دست می‌آورد و جنگ وارد فاز جدیدی می‌شود. بزرگ‌ترین پیروزی‌های منطقه‌ای، ملی و تاریخی ایران در آزادسازی عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح المیبن و بیت‌المقدس صورت می‌گیرد. درحالی‌که صدام پس از هفته اول جنگ گفت ما مرزهایمان را روشن کرده‌ایم، حالا خمینی بگوید که مرزهایش کجاست؟ سوم خرداد 61، صدام حسین نگرانی زایدالوصفی داشت که رژیم بعث حفظ می‌شود یا نمی‌شود؟ این به خاطر نقش بسیج در دفاع مقدس بود.

 

در واقع سال اول و دوم جنگ، شکست‌ها و پیروزی‌ها ناشی از حذف نقش بسیج در جنگ بوده است. لذا، بسیج کانون قدرت سیاسی و قدرت سیاسی-امنیتی جمهوری اسلامی است. تجربۀ انقلاب، دو سال امنیتی پس از انقلاب و هشت سال جنگ این را نشان داده است. تجربۀ حدود سه دهه پس از جنگ در عرصه‌های سیاسی، سازندگی، دفاعی و ... این را نشان داده است و جمهوری اسلامی یک الگوی کارکردی، تجربی و موفق برای صدور داشته و ما امروز در تحولات منطقه می‌توانیم این را مشاهده کنیم. وضعیت منطقه را مشاهده کنید که آیا ارتش‌های سوریه و عراق می‌توانستند بدون نقش مردم خود با تروریسم مقابله کنند. این الگو در آنجا به کار گرفته شده است و ما امروز یک نقش جدید را در منطقه  مشاهده می‌کنیم.»

 

چیستی بسیج با خاطره شناخته نمی‌شود بلکه با پژوهش شناخته می‌شود

دکتر اردستانی، پس از بررسی نقش بسیج در انقلاب و دفاع مقدس، شناخت مقولۀ بسیج را نیازمند پژوهش دانسته و بیان کرد:

«این همه عظمت بسیج، اما بسیج چیست؟ بسیج مهم‌ترین مفهوم، کارکرد و نقش در تاریخ جمهوری اسلامی است اما با ناشناختگی وسیع و عمیقی روبروست. به‌عنوان یک پژوهشگر دفاع مقدس می‌گویم که ملت ایران بسیج را جز با چفیه و خاطره و خیلی ضعیف با حماسه نمی‌شناسند. رواج و گستردگی خاطره مانع شناخت چیستی بسیج شده است؛ زیرا چیستی بسیج با خاطره شناخته نمی‌شود بلکه با پژوهش شناخته می‌شود. چیستی بسیج ناشناخته است و به کار پژوهشی نیازمند است، و البته بیش از هر موضوع دیگر، باید بسیج را در صحنه نبرد شناخت و آن را به جامعه شناساند.»

 

اولین اثر درخور در جمهوری اسلامی در باب بسیج

مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب بسیجی شهید را طرح مسئله کلیدی راجع به بسیج عنوان کرده و آن را اولین کتاب درخور در جمهوری اسلامی در خصوص بسیج نامید:

«در طول دوران مسئولیت بنده در مرکز، حتی یکبار هم این موضوع به‌عنوان مهم‌ترین کار پژوهشی مرکز از ذهن من خارج نشده است. اما توفیق زیادی هم در این زمینه کسب نکرده‌ایم؛ چرا که نویسنده خاص آن را نداشته‌ایم. شما کتاب جنگ کبیر میهنی را در نظر بگیرید که سیزده تن از نویسندگان بزرگ روسیه آن را ویراستاری کرده‌اند. وقتی این کتاب را می‌خوانید حس می‌کنید که پشت جبهه روس‌ها دوست دارید آلمان‌ها عقب زده شوند، اما در داخل ایران نویسنده‌های برجسته وارد موضوعات دفاع مقدس نشده‌اند. به همین دلیل موضوع بسیج ناشناخته مانده است. این دغدغۀ مرکز بوده است و جز با کار پژوهشی در عرصۀ صحنۀ نبرد نمی‌توان بسیج را شناخت و بقیۀ آن‌ها تبدیل به خاطره می‌شوند.

 

در میان آثاری که تا امروز منتشر شده یک اثر که نام خاطره بر او اشتباه است و جلوه‌هایی از بسیج را نشان داده است، کتاب "دسته یک" هست. از این کتاب می‌توان مؤلفه‌های قدرت ملی ایران را بیرون آورد، ولی نیازمند کار پژوهشی است.

 

کتابی که ما اخیراً منتشر کرده‌ایم، «بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی» یک طرح مسئله کلیدی راجع به بسیج است که اهمیت بسیج را در یک دورنما نشان می‌دهد. این کتاب از منظر اندیشه سیاسی وارد بسیج شده است.

 

باز نه از این منظر که مرکز این کتاب را چاپ کرده است، اما این کتاب اولین اثر درخور در جمهوری اسلامی در باب بسیج است.»

 

گنج پایان‌ناپذیر دفاع مقدس

در ادامه این مراسم سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سخنرانی کرده و مطالبی را در خصوص دفاع مقدس و بسیج عنوان کرد. وی در ابتدای سخنان خود به پیروی از مقام معظم رهبری که دفاع مقدس را گنج پایان ناپذیر تعبیر کرده اند، فعالیت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص استخراج این گنج عظیم ارزشمند و از این لحاظ مرکز را مهم و حیاتی خواند:

 

«تلاش می‌کنم از مرکز اسناد برای استخراج گنج‌های بزرگ و پایان‌ناپذیر و تقدیم آن به جامعه بشری. دفاع مقدس یک گنج پایان‌ناپذیر است که هر چقدر استخراج بشود بیشتر می‌شود بر خلاف گنج‌های مادی. هر چقدر که ابعاد آن تبیین شود، زوایای جدیدی رخ می‌نمایاند و می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد و آن یک راز و رمز دارد و آن یک رمز اخلاص است. این برجسته‌ترین خصوصیت است که یک انسان، پدیده، حادثه و ... را تا ابد جاودانه می‌کند. مثلاً ضربۀ حضرت علی (ع) در روز خندق یک نمونۀ این است و درسی است برای تاریخ. دفاع مقدس ما هم این جنس را دارد. به خاطر همین یک حماسه جاودانه و یک گنج پایان‌ناپذیر است که هرقدر که استخراج شود بیشتر می‌درخشد و بیشتر بهره می‌رساند. این مرکز، مرکز مهم و بسیار حیاتی و باید کاری کرد که از دستاوردهای آن مردم و جامعۀ ما هر چه بیشتر استفاده کنند و بهره ببرند.»

 

بسیج؛ اوج قلۀ اخلاص

نقدی بسیج را اوج قلۀ اخلاص خوانده و گفت:

«اوج اخلاص در دفاع مقدس هم به زبان فارسی ترجمه کرده‌ایم و شده است: بسیج. بسیج از آن واژه‌ای که در کتاب‌های لغت نوشته‌اند، فاصله گرفته و اوج گرفته و بالاترین کمال انسانی که اخلاص است را تسخیر کرده است. بسیج را در کتاب لغت، آماده‌سازی قشون، عده‌ها و عده‌ها و امثال این‌ها تعریف می‌کنند. واژه بسیجی که امام آن طور عرفانی از آن نام می‌برند، و هیچ واژه‌ای به اندازه بسیج قدر و منزلت پیدا نمی‌کند. این واژه به خاطر همین اخلاص بسیج اوج گرفته است، بدون چشم داشتن به رتبه و امتیاز یا جایگاه و فقط و فقط به خاطر رضای خدا. افرادی که از دوربین‌ها فرار می‌کردند، از اینکه تصویرشان در جایی ثبت شود فرار می‌کردند. افرادی که گاهی شب عملیات نام خودشان و نشانی‌هایی که از خودشان روی لباسشان بود همه را محو می‌کردند و فقط و فقط و فقط برای رضای خود حرکت می‌کردند، چون فقط حقیقت انسان را آن‌ها شناختند.

معمولاً ما انسان را در همین کت‌وشلوار یا چادر می‌بینیم، اما او انسان را یک موجود ملکوتی و خلیفه‌الله می‌بیند. در منظر او انسان با شهادت به کمال و بلوغ می‌رسد. این‌چنین کسی در این زمین خاکی روی زمین خاکی قرار ندارد و برای بار یافتن به پیشگاه الهی لحظه‌شماری می‌کند. این عظمت محصول این تفکر است و این را باید رساند و ما هر چقدر هم تلاش کنیم (حتی با پژوهش) به این قله نخواهیم رسید، دست‌نیافتنی است، و فقط کسانی به این قله می‌رسند که خود بسیجی باشند. مفهوم این باور را کسانی می‌توانند "درک" کنند که "بشوند". خارج از این باور و تفکر باز هم هر چقدر تصورش کنید باز تصور باطلی است.

رهبر بزرگوارمان در مورد بسیج در دوران دفاع مقدس می‌فرمایند که اگر بسیج نبود، سرنوشت جنگ چیز دیگری می‌شد و دشمن مسلط می‌گشت. این برآوردی است که از حضور بسیج در دفاع مقدس ارائه می‌دهند، اما واقعیتی است که افت‌وخیزها و پیروزی‌ها و عدم موفقیت‌ها را در اینجا می‌توان دید.

معادلۀ جنگ را که در یک طرفش همۀ ابرقدرت‌های دنیا (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، شوروی و ...) ایستاده بودند و عراق را کاملاً پشتیبانی می‌کردند، اخلاص بسیج بر هم زد و پیروزی‌ها را رقم زد. جا دارد که در مورد این موضوع کنکاش شود. قله این اخلاص شخصیتی مثل شهید مقداد عزیزاللهی است که اخلاص در مصاحبه‌اش موج می‌زند. امام می‌گوید این جوان را بیاورید من می‌خواهم ببینمش و وقتی پیش امام بیاید امام بازوی این نوجوان سیزده را می‌بوسد و می‌فرماید که این‌ها راه صدساله را یک‌شبه پیمودند. شهید مرحمت والازاده نوجوان دوازده‌ساله اهل روستاهای گرمی وقتی تبریز رفت و با خوابیدن جلوی اتوبوس، باز هم نتوانست عازم جبهه شود و به او گفته می‌شود باید اجازۀ رئیس‌جمهور را بگیری. مرحمت از پدر و مادرش اجازه می‌گیرد و تهران می‌آید و آن‌قدر صبر می‌کند تا حضرت آقا از در رئیس‌جمهوری بیرون بیاید، و مرحمت به ایشان می‌گوید که بگویید در بالای منابر دیگر روضه حضرت قاسم را نخوانند، چون آنجا می‌گویند که حضرت قاسم جوان سیزده‌ساله رفت و شهید شد، من هم می‌خواهم بروم جبهه و می‌گویند سیزده سال داری. این اعجاز است.»

 

زنده بودن تفکر بسیجی

سردار نقدی با انتقاد از برخی افراد که تفکر بسیجی را مربوط به دوران دفاع مقدس می‌دانند، این روحیه و تفکر را زنده و پویا دانست که در میان ملت ایران و سایر ملت‌های مسلمان امتداد دارد:

«برخی‌ها هم تصور کردند که با اتمام دفاع مقدس این تفکر مرد. ولی در حماسه‌های مختلف در جبهه‌های مقاومت این تفکر خود را نشان می‌دهد. این تفکر و روحیه نه‌تنها در میان مردم فلسطین جوانه زده است، در سوریه و عراق نیز بسیج بن‌بست جنگ را شکست و امروز پیروزی‌های بزرگی را رقم می‌زند. این تفکر در میان ملت خودمان نیز امتداد پیدا کرده است. جوان‌ها و پیشکسوت‌هایی که در جبهه‌های سوریه میدان‌داری می‌کنند از این نمونه هستند.

امروز پولی که آمریکا سرمایه‌گذاری برای ایجاد ناامنی در ایران می‌کند چند برابر پولی است که در سوریه و عراق دارد خرج می‌کند. شما قانون بودجه سال 2016 آمریکا را بخوانید، ببینید در مورد ایران چه نوشته، قانون براندازی برای ایران دارد. گروه‌های تروریستی در شرق کشور که همواره جلیقه‌های انفجاری از این‌ها دریافت می‌کنند کم نیستند. اما چرا ما آرامش داریم. به خاطر اینکه بسیج را داریم. بسیجی‌ای که انتحاری را در بغل می‌گیرد و منفجر می‌شود تا کسی آسیب نبیند. شما چیزی مانند آن را سراغ ندارد. مانند محمد گندوی بسیجی شهیدی که وقتی می‌خواهند در زاهدان وقتی انتحاری می‌خواهد وارد مسجد شود، انتحاری را گرفته و خود به فیض شهادت نائل می‌شود. این استثنا نیست و امثال وی افرادی چون مرتضی آسوده و حامد بزی در چابهار و

محمد کیخواه را در زابل داریم. لذا این خط ادامه دارد»

 

پژوهش زمینه‌ای برای اشاعۀ فرهنگ بسیج

سردار نقدی در پایان سخنان خویش با تشکر از مرکز اسناد برای انتشار این کتاب ارزشمند، پژوهش را زمینه‌ای برای اشاعۀ تفکر اخلاص و بسیج عنوان نمود:

«بسیار خوب است که ما این اعجاز را، این انسانی که خدا با این عظمت آفرید که اصلاً این مسائل مادی برایش هیچ است و خودش را در یک عظمت دنیای بزرگ‌تری درک می‌کند، بپردازید و در غرش هواپیماها و ... گم نشویم. همه آن‌ها هستند. توازن‌ها و بررسی و عملیات‌ها و این‌ها هست، اما چیزی که از همه برجسته است این حقیقت جنگ و این حقیقت انقلاب اسلامی است که به‌خوبی بروز و ظهور کرده و الگو شده است. ما باید دنبال این باشیم که این ظرفیت عظیمی که امام راحلمان در جوان‌ها و ملت ما و در انقلاب اسلامی ایجاد کرده و پرورانده‌اند، قدر دانست و یکی از قدردانی‌ها اشاعۀ این تفکر است. من از این جهت از این کتاب صمیمانه تشکر می‌کنم که مؤلف آن زحمت زیادی برای آن کشیده‌اند. انشا الله این کتاب بتواند کمکی برای اشاعۀ این اخلاص باشد.»

 

در پایان این مراسم از کتاب «بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی» چاپ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد. این کتاب در 220 صفحه، شامل 3 فصل است و از منظر اندیشه سیاسی، نگاهی متفاوت به مقولۀ بسیج داشته است.

 

 

روزشمار دفاع‌مقدس



30 شهريور

روزشمار اسناد سازمان ملل



30 شهريور

آخرین نشریه:

شماره 56 نگین ایران